Jeffersův dům - Konečné znění 6



Jeffersův dům

První dva týdny uběhly jako voda, střecha byla hotová, zárubně a okna zasazeny, do omítnutí stěn a do kamenné dlažby, včetně spár, jsem se pustil sám a dokonce rád, protože mne jednak popoháněl čas, konečně se alespoň částečně zabydlet, jednak mi dělalo radost vidět rychlou proměnu chlívku v hrádek. Řemeslníci si tu podávali ruce a musím přiznat, že jsem byl s nimi, i přes malé problémy v dorozumění, dobrý kamarád. Pracovali rychle, dobře a svědomitě za dobrý peníz o jakém by se mi doma nezdálo, o práci tu byla nouze, a na druhé straně já hotově platil.

Zatímco zavedli elektřinu a chystali se i na vodu, stál jsem před rozhodným problémem kam s ní. Nebyl tu záchod ani koupelna, nebylo tu ani umyvadlo. Bez těchto zařízení jsem rozhodně nehodlal žít. Koupelnu s vanou a splachovacím záchodem měl být jediný luxus, který jsem si chtěl dopřát a na žádný pád z něj slevit. Civilizace, kterou jsem dobrovolně opustil, nakonec dorazila ke mně znovu. Bez dobré teplé koupele na můj revmatismus a bez mísy, kterou mohu po sobě lehce spláchnout, jsem si svou poustevnu neuměl představit. Dobrý záchod kde je sucho a závětří a kde může člověk v klidu posedět a snít, patří k nejdůležitějším vymoženostem naší civilizace. Tam se rodí nápady, jaké by jinak nenašly cestu na boží světlo, místo rozjímání, místo exilu a bezpečí. To všechno je dobrý záchod, který je v mnohém pro život podstatnější než pracovna plná moudrých knih.
V domku pochopitelně nebylo pro vanu a záchodovou mísu dost prostoru a jakýs takýs přístavek k domku jsem nechtěl, narušoval by jeho původní krásu, jinými slovy strohost a jednoduchost stavby při pohledu z dálky a právě ta byla jeho největší předností. Kamenný dům čtvercového půdorysu pět na pět metrů o výšce kolem čtyřech metrů včetně střechy, moje království na skalnatém ostrohu nad mořem, a nad ním, v těsné blízkosti, moje štíhlá vzrostlá královna, kterou jsem dosud nezměřil. Takže zbývala jediná možnost, postavit pár metru od domu, dostatečně daleko, ale nedaleko, v případě že tam člověk spěchá, nejlépe na severu, nenarušující, jak jsem už naznačil, můj výhled z okna a celkové panorama, samostatný nízký domeček, rovněž z kamene, kde by se všechno, včetně komory, vešlo.


Času jsem měl nazbyt, proto jsem se rozhodl ten záchodový domeček postavit bez cizí pomocí sám, jako své vlastní dílo, které nebude na papíře, jak jsem je dosud jen znal, ale bude v celé své kráse vidět. Dvě desetiletí jsem projektoval nejrůznější stavby, ale vlastníma rukama jsem nepostavil jedinou zeď. Až teď se mi měly splnit dvě přání najednou, které mi dosud byly jen krásným neuskutečnitelným snem: domeček na mysu nad mořem jen z kamenů ohlazených a prosolených mořem, postavený vlastním přičiněním. A protože mám rád Jefferse, jeho básně, nazval jsem jej, bez zlomyslného úmyslu, příhodným jménem JEFFERS-HOUSE, protože on taky postavil ten svůj dům víceméně sám.

.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Sekty - tragická závislost

Proč vlastně prodávám...